הלאה לחלל – סיפורים חלופיים לקוסמוס
נקודת המוצא היא כי חקר וכיבוש החלל קשורים בניסיונות של המעצמות הלאומיות להרחיב את ההשפעה הגיאופוליטית, לצבור כוח בו בזמן שהם שואפים לעתיד אוטופי.
המשבר הסביבתי, הפוליטי והכלכלי של ימינו, לצד שאיפות קולוניאליות להתרחבות לכוכבי לכת אחרים, מעידים על תפנית במירוץ לחלל ועל הצטרפותם של שחקנים חדשים. לפיכך התבוננות חוזרת במירוץ שהתקיים במסגרת המלחמה הקרה מאפשרת הבנה של העבר, תוך התבוננות בקולות וסיפורים לא-מסופרים. יחד עם השאיפה להרחיב את גבולות האנושי, תכניות החלל היו ונותרו זירת קרב אידיאולוגית בתוך ובין חברות – ביחסי כוח, גזע, אתניות, זהות, מאבקים מגדריים.
העבודות המוצגות – וידיאו, הדפסים, קולאז'ים ומיצבים – משלבות בין מציאות לבדיה, בין מדע בדיוני ל'מוקומנטרי', ובין הסיפור האינדיבידואלי לזה הקולקטיבי. הן מתייחסות למסורות מחשבה שהתפתחו במהלך המאה העשרים בעיקר בגוש הסובייטי. באמצעות יצירה של היסטוריה חלופית, העבודות מתמודדות עם נושאים של זהויות תלושות ומדובבות קולות מודרים. הצגת חקר החלל מנקודת מבטם של מיעוטים אתניים, נשים, בע"ח, קהילות קטנות וכלכלות תלויות, פורשת בפנינו כיצד ייצוגי החלל הושפעו מהאידיאולוגיות הפוליטיות הדומיננטיות. במובן זה, התערוכה מציעה דרכים להתבוננות על העבר והעתיד מחדש.
מריה וייץ
מריה וייץ היא אוצרת וחוקרת עצמאית. היא אחת המייסדות ואוצרת של TOK – ארגון אמנותי והקולקטיב האוצרותי הראשון הרשמי ברוסיה. לאורך עבודותן, אוצרות TOK מאתגרות את גבולות המרחב האמנותי ומחפשות דרכים כיצד האמנות עשויה להצמיח שינוי חברתי. רוב הפרויקטים של הקולקטיב בנויים משכבות רבות, הם ארוכי-טווח ומטרתם לספק ידע חדש הנוגע להשלכות השינויים הפוליטיים והחברתיים, ולעתים נעים בין מחקר היסטורי לפוליטיקה מדומיינת. העיסוק האוצרותי של מריה מתפרש על פני מיקומים גיאוגרפיים שונים, ונע בין מקומות ציבוריים לבין שיתופי פעולה עם מגוון של מוסדות אמנותיים ולא אמנותיים.
אוצרים.ות
אמנים.ות
דריאנט זנלי, קולקטיב Black Quantum Futurism, אנדראה סטניסלב, אקסל סטרצ'נוי, יבגני פיקס, מאשה גודובאניה
מעצב גרפי
גיא שגיא
הפקה
אביגיל סורוביץ'
תמיכות וקרדיטים נוספים