הזמנת סיור

אנא שלחו לנו מייל עם הבקשה ונדאג לחזור אליכם בהקדם.

    תא טלפון פתוח

    האמנית נילבר גורס (נ. 1978, איסטנבול) עובדת עם תחומי מדיה מגוונים הכוללים ציור, צילום, פיסול, פרפורמנס, וידיאו וקולאז'ים, דרכם היא חוקרת הבניות של זהות מגדרית, פוליטיקה מינית, מסורות דתיות והתארגנויות חברתיות.

    עבודתה, תא טלפון פתוח (2011) המוצגת לראשונה בישראל, כוללת וידיאו תלת-ערוצי וסדרת צילומים המתמקדים בכפר קטן שנמצא במזרח אנטוליה, טורקיה. הכפר, שהוא גם מקום הולדתו של אבי האמנית, מאוכלס בתושבים כורדים המוגדרים כמיעוט אתני במדינה. שטח הררי זה מנותק כבר שלושים שנה מתשתיות בסיסיות כמו מים, כבישים וטלפון – שירותים שהרשויות הטורקיות נמנעות מלספק בעקבות הסכסוך והאפלייה המתמשכת של המשטר הטורקי עם האזרחים הכורדיים. זהו מרחב שהריבון נסוג ממנו, לפחות מבחינת השירותים הבסיסיים, ושבעקבותיו תושבים נאלצים לייצר לעצמם פתרונות חלופיים, כדי להתגבר על ההזנחה והניתוק.

    בעבודת הוידיאו, עוקבת האמנית אחר תושבי הכפר בשגרת חיי היומיום והדרכים האלטרנטיביות להשגת אותן תשתיות חסרות; בין אם זה בשיטות שונות לאגירת מים ובין אם זה בהליכה ארוכה לפסגת הר, המקום היחיד באזור שממנו, לפעמים, ניתן להשיג קליטה לתקשורת סלולרית. האמנית, שחקרה את האזור זמן רב ועבדה בשיתוף פעולה עם התושבים, מייצרת התבונות עדינה אך מעמיקה על הסיטואציות השונות שמתקיימות בכפר, על המפגשים בינם לבין עצמם, ובינם לאחרים, ועל היחסים המשתנים עם אמצעי תקשורת טכנולוגיה המחוללים אפשרויות וחללים חדשים. על ידי התמקדות במרחבים המרהיבים של הכפר ובפרטים הקטנים ביותר בחיי התושבים, משרטטת האמנית תמונת מצב טרגית-קומית על הנעשה באזור ועל היחסים המורכבים שבין אנשים והמרחבים הפרטיים והציבוריים שבהם מקיימים, או לפחות מנסים לקיים, את שגרת יומם.

    תערוכתה של נילבר גורס היא הראשונה בסדרה של תערוכות בחלל הפרויקטים החדש של המכון לנוכחות ציבורית. התערוכה מעלה מימד לא מובן מאליו בדיון על מרחב ציבורי, מאחר ולרוב כאשר אנו מנסים להגדיר מה ואיפה מרחבים אילו מתקיימים, המרחב האורבני הוא זה העולה ראשון. ״תא טלפון פתוח״ מאפשר הסתכלות אחרת ועכשווית על פעולות וצורות חיים באזורים כפריים ובאזורי ביניים למיניהם ומציג תושבים שיוצאים נגד הסטטוס קוו שנכפה עליהם ובתוך כך יוצרים רגעים ומרחבים שמחוללים ציבוריות משתנה.

    נילבר גורס (1977) גרה בין איסטנבול ווינה, הציגה בתערוכות יחיד וקבוצתיות רבות, בין השאר בביאנלה בברלין (2010), הביאנלה באיסטנבול (2011) והביאנלה בסאו פאולו (2015).

    אוצרים: אודי אדלמן ויעל מסר

    המכון לנוכחות ציבורית, פלטפורמה למחקר ופעולה השואפת לאתגר את התפיסה הרווחת בדבר אמנות ופעולה במרחב הציבורי.

    תודה שנרשמתם לפעילות
    שם של האירוע
    תאריך: