הזמנת סיור

אנא שלחו לנו מייל עם הבקשה ונדאג לחזור אליכם בהקדם.

    קבוצת מחקר- חוסן/ גמישות

    קבוצת מחקר משותפת של תיאטרון תמונע והמכון לנוכחות ציבורית במרכז לאמנות דיגיטלית

    לא פשוט לתרגם את שני המושגים בהם עסקה הקבוצה – Resilience and Agility, המשמעות שלהם מרובה וקרובה, הם זולגים אחד לתוך השני, לעיתים מרחיבים משמעות לעיתים מכפילים אותה. במילונים אחדים (בעברית ובאנגלית) משתמשים באותן המילים ממש בשביל לפרש ולהרחיב את השימושים של מושגים אלה בעולם.

    Agility – תכונה הקשורה לתנועה ומהירות, גמישות וזריזות, יכולת התאמה והשתנות מהירים בתגובה לשינוי חיצוני.
    Resilience –  התאוששות מהירה, חוסן נפשי, גמישות, עמידות אל מול מצב חדש וקשה.

    שני המושגים נמצאים על הרצף שבין הגמישות לחוסן, הזריזות להתמודדות, התנועה והיציבות. ניתן לחשוב עליהם דרך הספקטרום האלסטי – פלסטי, גם הוא מכיל את הגמישות והתנועה, האדפטיביות והחוסן. במחשבה קניזיולוגית המעבר מהמרחב האלסטי לזה הפלסטי מסמן נקודת עצירה של התנועה. רצועה (המחברת בין איברים בגוף) יכולה להתארך ולהתקצר בהתאם לצורך התנועתי של הגוף כל עוד היא נמצאת בטווח האלסטי שלה. אך כאשר היא נמתחת יתר על המידה היא עוברת אל המצב הפלסטי – ארוכה מאוד אך אינה יכולה לשוב ולהתקצר, כלומר הגמישות שלה נפגעת. וכאשר הגמישות נפגעת יכולת ההתאמה של הגוף למצב חיצוני, לצורך גופני, לתנועה לא צפויה נפגעת גם היא.

    מושגים אלה מופיעים גם במרחב משמעות נוסף הקשור לפעולה פוליטית, למאבק והתנגדות, בהקשר המקומי המאבק הלאומי הפלסטיני מתורגם לעיתים לאנגלית כ Resilience במובן של הצמדות לקרקע ולהתמודדות עם האסון. במופעיו העכשווים יותר הוא מקבל משמעויות דינמיות, המבוססות על תנועה. בהקשרים אלה נטענים המושגים במשמעויות של מרחב וזמן קונקרטיים מול כוחות מתמשכים של פגיעה ונישול.

    המחשבה דרך הגוף נותנת פשר מוכר וברור לשני המושגים האלה, מסמנת את המנעד הרחב של השפעתם והפוטנציאל היצירתי שהם מביאים לפעולה. בשנים האחרונות רווח השימוש במושגים אלה גם בעולם העסקי, מתוך פרספקטיבה נאו-ליברלית של תוצר ורווח, התמודדות עם משברי שוק, קריסת בורסות, השפעת משברים (מגפות, סערות, מהפכות) על שינוע, ייצור, תפוקה ומיקסום הישגים. זה לא מפתיע ולא חדש, שימושה הנפוץ ביותר של המילה פרפורמנס הוא בדיוק בהקשר זה – הביצועים, ההישגים, התפוקה שאדם או חברה ובהחלט תאגיד מתהדרים בהם.

    במהלך מפגשי הקבוצה ניסינו להחזיר את המושגים האלה לסביבה ״הביתית״ שלהם, לגוף ולפעולה האמנותית, להתמודדות החברתית והתרבותית המקומית והגלובלית, בעת משבר ואל מול אופק משברי ומבלי להתעלם מהשימוש השגור. יצאנו למסע בו התמודדנו עם תווך השימושים והפרשנויות, תוך כדי לימוד ותרגול, קריאה וסיור בעזרתם ומבעד הפרספקטיבה של כל אחת ואחד מחברי הקבוצה.

    פעולת הקבוצה תחתם באירוע שיח השתתפותי בפסטיבל א-ז׳אנר שיתקיים בתיאטרון תמונע ב 18.6.22

    תודה שנרשמתם לפעילות
    שם של האירוע
    תאריך: