הזמנת סיור

אנא שלחו לנו מייל עם הבקשה ונדאג לחזור אליכם בהקדם.

    מסע בעקבות האימפריה העות'מאנית בישראל.פלסטין – קבוצת מחקר

    באוקטובר 2022 נפגשה לראשונה קבוצת המחקר ״מסע בעקבות האימפריה העות׳מאנית בישראל/פלסטין״ - יוזמה משותפת של המכון לנוכחות ציבורית במרכז לאמנות דיגיטלית וקרן רוזה לוקסמבורג. לאורך השנה הקבוצה שינתה את פניה מספר פעמים אך במצטבר נוצר מסע מגוון ועשיר שעקב אחר הנוכחות הנעלמת של האימפריה העות׳מאנית במרחב המקומי.

    בקבוצה לקחו חלק אמניות.ים וחוקרים.ות, אוצרות.ים ואדריכליות.ים, אנשי מעשה ואנשי מחשבה. בניגוד למושאי המחקר של קבוצות קודמות, הפעם התמודדנו עם אתגר לא פשוט – לחקור תקופה היסטורית. מה זה אומר לצאת למסע אחרי תקופה של 400 שנה שהשפיעה באופן כל כך עמוק על המרחב, התרבות, השפה, החוק, הכלכלה, הארכיטקטורה, הספרות, המוסיקה, האוכל ועל עוד אין סוף ביטויים ורבדים של החיים בישראל/פלסטין. תקופה של 400 שנה, שלא משנה לאן תפני את המבט תזהי איזושהי עקבה שלה. ומנגד, ובאופן גורף, תקופה נשכחת ומחוקה שכל מה שנותר ממנה זה מוניטין רע של נכשלות ונטייה לקחת שוחד.

    מבלי להתדרדר לרומנטיזציה מיותרת, חזרה לאימפריה זו גם חזרה לעידן טרום לאומי במרחב המקומי, עידן שלפני הקולוניזציה המערבית ששינתה לבלי היכר את יחסי הכוחות וקווי הגבול של האזור. זה לא שלא היו מתחים ומאבקים בין קבוצות האוכלוסיה המרובות שהרכיבו את הפסיפס העשיר והמגוון שחי תחת שליטת האימפריה, אבל אם מצמצמים את המבט על האזור שלנו – ישראל/פלסטין, חוזרים לרגע שלפני החיכוך הגדול, המאבק על הקרקע, הקטסטורפה של עם אחד והמימוש של עם אחר. בהקשר זה, החזרה בזמן מתהפכת והופכת לאופק ולהזמנה לדמיין איך יכלו החיים שלנו להראות אם ההיסטוריה היתה מתגלגלת אחרת.

    לאורך השנה, במפגשי הקבוצה השונים שהתקיימו לעיתים במרכז לאמנות דיגיטלית, לעיתים במשרדי קרן רוזה לוקסמבורג ולעיתים באתרים שונים ברחבי הארץ, ניסינו בצורה די אקלקטית ומפוזרת ללקט שיירים, לאסוף סימנים, להתחיל אולי לחבר חוטים בעזרתם נצליח להעלות באוב את העבר המורכב והמרובה של האימפריה העות׳מאנית. מאחר ולא היו לנו את הכלים לקיים מחקר סדור וקוהרנטי על אימפריה ששלטה כל כך הרבה שנים ושבשיאה הגיעה עד וינה באירופה, מרוקו באפריקה ופרס באסיה, התמסרנו לפרספקטיבה של העומדים על הקרקע, אולי אפילו לזו של ההולכים על ארבע. מרחרחים כאן, מרחרחים שם, מזהים טעם, ריח, סיפור. מהקולאז׳ הזה לאו דווקא תצא תמונה שלמה, אך אולי משהו מחווית השיטוט והגילוי המצטבר של הקבוצה ימשיך להתקיים.

    בעקבות הפרויקט נוצר גיליון נושא לכתב העת מארב ובו מסות, שיחות וייצוגים חזותיים המתכתבים עם עבודת הקבוצה. בנובמבר 2023 תפתח תערוכה בנושא ויושק פרויקט דיגיטלי קבוצתי של מדריכה אלטרנטיבית להליכה לאיבוד.

    מובילות הפרויקט: טלי קונס, מיכל בראור, אביטל ברק

    חברי קבוצת המחקר ״מסע בעקבות האימפריה העות׳מאנית״: עדי במברגר, נמרוד  בן זאב, מיכל בראור, אמנון בראור, סיגל ברניר, אביטל ברק, דותן הלוי, אבנר וישניצר, דור זליכה לוי, מארק ישאייב, אלה ליטביץ, יונתן מזרחי, בסמה פאהום, אבי-רם צורף, טלי קונס, חגית קיסר, אלהם רוקני.

    חברים ואורחים שלקחו חלק בפרויקט והשתתפו במסעות ובאירועים הנלווים במהלך השנה: אודי אדלמן, גסטון צבי איצקוביץ, קציעה אלון, סזן אונגלן, מיכל ברעוז, תאופיק דעאדלה, אביב דרעי, אביגיל יעקובסון, עלמה יצחקי, עאדל מנאע, סנאן עבד אלקאדר,מירה רשתי, חוה שורץ, נדים שיבאן ועומר שריר.

    תודה שנרשמתם לפעילות
    שם של האירוע
    תאריך: